top of page
IMG_20250331_103439.jpg

התמקדות

מהי התמקדות Focusing?
איך נראה טיפול נפשי שמבוסס על תשומת לב לגוף?

התמקדות היא חוויה שלא פשוט להסביר אותה מבחוץ.
המהות של ההתמקדות היא הקשבה עמוקה פנימה, לגוף, לתחושות, לרגשות, לאופן שבו הם שלובים יחד בזיכרון הגופני שלנו - וכל זאת, תוך כדי הנוכחות המלווה של אדם נוסף, שנמצא בהקשבה עמוקה יחד איתי, לחוויה הפנימית שלי - זו חוויה עמוקה של להיות יחד, ולהיות נראית.
התמקדות היא דרך עדינה שמלמדת אותנו להיות עם הקושי בלי לנסות לשנות אותו, לפתור אותו או אפילו להבין אותו. לתת לקושי שלנו מקום, להיות נראה, להיות מותר, להיות לא לבד – זהו לב הריפוי שכל אדם זקוק לו. 
 

כך, ללא שיפוטיות ועם הרבה סקרנות, אנחנו מזמינים את החלקים הכי ביישניים, מבוהלים, כועסים, מוסתרים, מורכבים שנמצאים בתוכנו – למקום בטוח, בתנאים שלהם, כדי לצאת בקצב שלהם מהחושך, מההסתרה, אל האור.
ברגע שחלק בתוכי, גם אם הוא עמוק וישן ועקשן, מסכים לצאת אל האור – שינוי מתחיל לנבוט בתוכנו. שינוי עמוק, משורש השורשים.

זה לא פשוט ולפעמים קשה מאוד לפגוש את הקולות שבתוכנו: את השיפוטיות והביקורת, את החלקים שנראים לנו לא יפים, לא טובים, מקולקלים, לא ראויים לאהבה. את סיפורי החיים שהחלקים האלה קשורים בהם ונובעים מהם. ולכן, הדרך למפגש הזה חייבת לעבור דרך בניית אמון - אמון בגוף שלי  - ואמון בתוך הקשר המיוחד הזה של מטפלת ומטופלת.
 

לתת לגוף להוביל – זו שפה אחרת לפנות בה אל עצמי
ההתמקדות מלמדת אותנו להקשיב לאופן שבו הגוף מגיב לכל דבר שקורה בחיינו, בכל רגע.
הוא מגיב כאשר חותכים אותי בכביש, הוא מגיב כשמחייכים אלי, הוא מגיב כשאני מובכת, כשאני מאותגרת, כשאני במצוקה. הוא מגיב בתחושות גופניות, והוא יודע מה קורה בתוכי הרבה לפני שהראש שלי יודע, אם בכלל.

לכן, השיחה שלנו בתוך טיפול התמקדותי, היא שיחה שכל הזמן עוצרת ובודקת, איך הגוף מגיב?
 

וויסות רגשי דרך תשומת לב גופנית
כשתשומת הלב שלנו מופנית  לתחושת הגוף כרגע – התנועה הפנימית הזו משדרת למערכת העצבים שלנו שאנחנו לא במצב חירום כרגע. אם אנחנו במצב מספיק בטוח כדי שנוכל לעצום עיניים או להקשיב להלמות הלב - כנראה שאנחנו לא בסכנה קיומית. ולכן הדריכות שלנו פוחתת, החרדה פוחתת, היכולת שלי להרגיש רגשות מורכבים ועדינים גדלה ומתרחבת, היכולת שלי להכיל את הקושי גדלה משמעותית....
התרגול שההתמקדות מזמינה אותנו לעשות עם עצמנו – להקשיב מה קורה בגוף שלי כרגע – הוא תרגול משנה חיים, ומשאב אדיר.

הגוף יודע את מה שהראש שכח...
אז מה הגוף שלי יודע שאני לא יודעת?
ואיך הקשבה לגוף יכולה לעזור לי למצוא את הדרך? לצאת ממשבר, להתמודד עם אובדן, עם חרדה כרונית, עם תחושה שמשהו מאוד חסר בחיי?  הגוף שלנו מחזיק בתוכו חוויות, נסיון חיים, רגשות, רצונות וכמיהות, פחדים, מפלצות ומשאבים... לפעמים אין למידע הזה מילים, והוא קיים בתוכי בשפה של הגוף: תחושות, תמונות, ריחות, כאבים, תנועה, טון דיבור....
בתהליך טיפולי דרך התמקדות אנחנו מחברים את הנקודות....שבריר זיכרון מתחבר לרגש, מתחבר למילים.... תנועה שנפסקה ברגע אחד, מקבלת שוב נתיב לזרום בו...נתיב חדש נוצר במערכת העצבים שלנו, אפשרות חדשה הופכת אפשרית יותר.....

יחד אנחנו מחלצים סיפורי חיים ואנרגיית חיים שמוחזקים בגוף, מבקשים הכרה, תיקון והקשבה. גם הכאב וגם המשאבים הפנימיים מקבלים מקום. זה מאפשר לנו להרגיש שלמים שוב, מסוגלים ומחוברים.

הצעד הראשון הוא הכי קשה.... אני מזמינה אותך ליצור קשר, אשמח ללוות אותך על הדרך שלך


 לקביעת טיפול ובכל שאלה צרו קשר
ואחזור אליכם בהקדם

בורוכוב 31 קריית טבעון

IMG_20250331_103439.jpg

כל הזכויות שמורות לתמר ארקין ©2025

bottom of page